Мета: повторити,
систематизувати та узагальнити знання учнів про означення та властивості
степеня числа з натуральним показником; відпрацювати та вдосконалити вміння і
навички щодо застосування названих теоретичних відомостей для спрощення виразів
та виконання обчислень; здійснити проміжну діагностику засвоєних знань та вмінь
у ході самостійної роботи. розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять,
виховувати інтерес до математики, уважність, відповідальність, культуру
математичних записів.
Тип уроку:
систематизація та узагальнення знань.
Хід
уроку
І. Перевірка
домашнього завдання
Оскільки вправи № 1–2 є вправами на
закріплення знань та способів дій, розглянутих на попередньому уроці, перевірку
або здійснюємо усно, або перед уроком перевіряємо їх тільки в слабких учнів
(або за умови налагодженої систематичної роботи учнів-консультантів перевірку
домашнього завдання доручаємо їм).
ІІ. Робота з
випереджальним домашнім завданням
1. Самостійна робота учнів. Учні,
спираючись на виконаний № 3 у домашньому завданні, заповнюють таблицю:
Арифметична
дія зі степенем
|
Запис
алгоритму у вигляді рівності
|
Корекція
|
|
дія
|
запис
|
||
1.
2.
3.
|
2.
Презентація виконаного завдання і корекція знань учнів
ІІІ. Систематизація та узагальнення знань
Після
виконання роботи з випереджальним домашнім завданням учні повинні усвідомити,
що:
1) оскільки степінь — це короткий запис добутку однакових множників, то зі степенями виконують такі дії: множення (степенів з однаковою основою та однаковим показником — зводиться до дій із показниками або основами); ділення (обернена дія до множення), та піднесення до степеня (як особливий випадок степеня);
2)
властивості степеня (див. попередні уроки) допомагають: по-перше, спрощувати
буквені вирази, не обчислюючи значень степенів, та, по-друге, знаходити значення
числових виразів, що складаються зі степенів, не виконуючи складних обчислень.
Тобто,
використовуючи властивості степеня, ми замінюємо поданий вираз на тотожно
рівний йому вираз, але в новому виразі порядок виконання дій змінився (і
замість того щоб виконувати піднесення до степеня, ми виконуємо або додавання /
віднімання показників, або множення / ділення основ степенів).
Бажано,
щоб робота із систематизації та узагальнення знань з теми супроводжувалась
наочністю, наприклад відповідного змісту таблицею (або учні складають ї
самотужки).
Таблиця 1
Степінь з натуральним показником
1. Означення
2. Властивості: 1)
2)
3)
5)
6)
7)
|
IV. Застосування
знань, умінь та навичок
Виконання
письмових вправ
1.
Обчисліть значення виразу:
1)
; 2 )
; 3)
; 4)
; 5)
; 6)
.
Щоб
спонукати учнів до самостійних свідомих дій під час виконання завдання, можна
запропонувати їм попрацювати за алгоритмом:
2. Сформулюй питання, на які треба відповісти.
3. Систематизуй, в якій послідовності їх треба
висвітлити. Постав собі запитання: «Чому саме так?» і спробуй на нього
відповісти.
4. Знайди шляхи отримання відповіді на ці запитання
(підручник, конспект, запитання вчителю, товаришу і т. ін.).
5. Зроби висновок: яких нових знань набув, що є головним,
яка ідея приваблива, про що йде мова і т. ін.
Якщо
така робота з яких-небудь причин неможлива, учитель за цим же самим алгоритмом
розкриває хід своїх думок під час виконання подібного завдання, тобто формулює
своєрідний загальний алгоритм виконання завдання та обчислення значення виразу,
що є відношенням двох виразів — добутків степенів. (Важливо, щоб учні
усвідомили, що без застосування властивостей степеня обчислення будуть украй
складними.)
V. Діагностика
засвоєння знань та вмінь
Щоб
врахувати важливі відмінності в рівні підготовки учнів, пропонуємо самостійну
роботу трьох рівнів складності.
Варіант І
|
Варіант ІІ
|
1. Виконайте дії
|
|
1)
|
1)
|
2. Спростіть вираз:
|
|
1)
4)
|
1)
4)
|
3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня:
|
|
1)
|
1)
|
Варіант І
|
Варіант ІІ
|
1. Виконайте дії:
|
|
1)
|
1)
|
2. Спростіть вираз:
|
|
1)
4)
|
1)
4)
|
3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня:
|
|
1)
|
1)
|
Варіант І
|
Варіант ІІ
|
1. Обчисліть:
|
|
1)
|
1)
|
2. Спростіть вираз:
|
|
1)
3)
|
1)
3)
|
3. Обчисліть, використовуючи властивості степеня:
|
|
1)
|
1)
|
VI. Рефлексія
-
Які завдання були незрозумілі?
-
Які завдання викликають сумнів?
VII. Домашнє завдання
Знайдіть у тексті підручника пункт «Означення» і
виконайте таке завдання:
1) виділіть незрозумілі слова, поняття, терміни та
знайдіть їх означення в підручнику або довіднику (тлумачному словнику);
2) виділіть ключові слова, тобто слова, що розкривають
основний зміст пункту;
3) наведіть власні смислові порівняння виділених слів,
термінів.
Немає коментарів:
Дописати коментар